BOLIST
  • Allmänna e-handelsvillkor

    Följande allmänna villkor gäller vid försäljning av produkter (nedan ”Produkterna”) av Mestergruppen Logistik AB, organisationsnummer 556939-9826, som är BOLIST ABs dotterbolag och gemensamma logistikbolag, (nedan ”BOLIST”), om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive konsument (nedan ”Konsumenten”) och BOLIST. Vid försäljning till Konsument tillämpar BOLIST de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning, däribland lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

    Köp

    Köp av Produkterna sker via www.bolist.se. BOLIST träffar avtal om köp med Konsumenten först när BOLIST bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse till den e-postadress som angivits vid beställningen. BOLIST ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. BOLIST ingår endast avtal med kunder med leveransadress i Sverige. Konsumenten är bunden av en beställning som görs på www.bolist.se genom att klicka på "Slutför köp". Därmed innebär beställningen en skyldighet att betala. För det fall att en Produkt i BOLISTs sortiment har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar makuleras köpet och Konsumenten äger då rätt att få sina pengar tillbaka avseende köpet. Vid dessa tillfällen kontaktas Konsumenten av BOLIST som informerar om detta.

    Priser

    Samtliga priser som anges på www.bolist.se inkluderar mervärdesskatt (moms). BOLIST reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning samt eventuella tryck- och skrivfel. Vid prisjusteringar på lagd beställning informeras Konsumenten alltid om detta och har då sin fulla rätt att ändra eller annullera sin beställning.

    Betala

    BOLIST erbjuder dig fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning och direktbetalning i samarbete med Klarna. Betallösningen kallas för Klarna Checkout. Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du BOLISTs allmänna villkor.

    Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du identifierats. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt.

    Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. När du identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för dig. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

    Leverans & frakt

    Konsumenten svarar för all information som Konsumenten uppger till BOLIST i samband med köp, exempelvis uppgifter om leveransadress. BOLIST svarar inte för eventuella problem (såsom utebliven leverans eller återbetalning) som kan uppstå på grund av felaktig eller bristfällig information till BOLIST. Konsumenten ska stå för de extrakostnader som kan uppstå i samband med den felaktiga eller bristfälliga informationen.

    BOLIST levererar till kunder bosatta i Sverige och använder följande leveranssätt; med post, till utlämningsställe (BOLIST-butik eller Schenker-ombud) och hemleverans med Schenker.

    • Varubrev - För mindre försändelser som kan lämnas i brevlåda.
    • Paket - Produkterna skickas till närmaste utlämningsställe, antingen till BOLIST-butik eller till Schenker-ombud beroende på vad Konsumenten valt vid beställningstillfället. När paketet finns för uthämtning skickas ett sms (ifall mobilnummer angivits vid beställning) eller e-post med information om sändnings-ID till det/den mobiltelefonnummer/e-post som angivits vid beställningen. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID-handling uppvisas samt avisering.
    • Hemleverans - För Produkter som på grund av sin storlek eller vikt inte går att skicka till utlämningsställe erbjuds hemleverans med Schenker. Hemleverans med Schenker sker, efter avisering, dagtid mellan 07.00-17.00. Vid hemleveranser ansvarar Konsumenten för att någon är tillgänglig på angiven adress och överenskommen tid för mottagande av godset. Med hemleverans avses vanligen leverans till adressens första port eller tomtgräns.
    • Leverans av tyngre byggmaterial - För leveranser av tyngre byggmaterial (varuslag som exempelvis virke. skivmaterial, gips etc) sker leverans från din lokala BOLIST-butik. I dagsläget finns inte möjlighet för leverans från alla butiker och till alla adresser i Sverige. Vid ordertillfället får du svar om just din adress finns tillgänglig för hemleverans.
    • Leverans av varor direkt från leverantör - Leveranstiden för BOLIST beställningssortiment varierar beroende på produkt och leverantör. Den förväntade leveranstiden framkommer på respektive produkt. Om den förväntade leveranstiden blir ändrad meddelar BOLIST kundservice kunden. Om du ej godkänner den nya leveranstiden har du som kund rätt att häva köpet.

    Leverans till öar

    I dagsläget finns ingen möjlighet för leverans till öar som saknar broförbindelse. För möjlighet att lösa en frakt till öar, vänligen kontakta din lokala BOLIST-butik. BOLIST Logistik har rätten att häva en order som är lagd med med sådan leveransadress.

    Paket – Leverans till BOLIST-butik

    Konsumenten kan välja att få Produkterna levererade till valfri BOLIST-butik som är utlämningsställe och får då leveransen fraktfritt. När Konsumenten får en avisering från BOLIST-butiken om att paketet finns att hämta ut tar Konsumenten med sig den Pin-kod som skickats i ett sms och legitimation. I aviseringen framgår det till vilken BOLIST-butik paketet har levererats. Paketet ligger kvar i BOLIST-butiken i 14 dagar, sen skickas det tillbaka till BOLISTs logistikcenter.

    Detta gäller endast beställningar som lagts på bolist.se.
    Vid beställning i butik kan det tillkomma fraktkostnad, kontakta berörd butik för att få mer information.

    Paket – Leverans till utlämningsställe (Schenker-ombud)

    Konsumentens paket levereras i första hand till det närmaste Schenkerombudet. Om paketet är skrymmande eller väger mer än 20 kg levereras paket som hemleverans. Vänligen kontakta kundservice på 0771-432 432 eller via kundservice@bolist.se för mer information.

    När Konsumenten får en avisering från Schenker om att paketet finns att hämta ut hos ett ombud tar Konsumenten med sig sändningsnumret och legitimation. I aviseringen framgår det till vilket ombud paketet har levererats. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar, sedan skickas det tillbaka till BOLIST. BOLIST förbehåller sig rätten att ändra order som vid packning är för stora för att levereras till ombud. Denna order kommer då levereras hem till registrerad leveransadress.

    Hemleverans – Paket som ej motsvarar storlek för ombud

    Om paketet är skrymmande eller väger mer än 20 kg levereras paket hem till konsumenten.

    Byggmaterial som enbart kan avhämtas i butik

    En del varor är lagerförda i butik och kan för tillfället enbart beställas med upphämtning i butik (kontakta din lokala BOLIST-butik för möjligheten att boka en hemkörning på beställd order). Ordern packas normalt inom 1-3 arbetsdagar (med reservation för hög belastning i butik med många inkomna ordrar). Avvakta alltid avisering innan du åker till butik. Varor som beställs med leveransalternativet "Hämta i butik" skall hämtas inom 8 dagar från det att du som kund aviserats att varorna finns att hämta i butiken. Efter 8 dagar returneras varorna.

    Frakt av varor som enbart går att hämta i butik

    För tillfället går det enbart att hämta byggmaterial i butik. För möjligheten att lösa en frakt hem till dig, vänligen kontakta din lokala BOLIST-butik.

    Byggmaterial som levereras från BOLIST-butik (tillgängligt från begränsat antal butiker)

    För leveranser av tyngre byggmaterial (varuslag som exempelvis virke. skivmaterial, gips etc) sker leverans från din lokala BOLIST-butik. I dagsläget finns inte möjlighet för leverans från alla butiker och till alla adresser i Sverige. Vid ordertillfället får du svar om just din adress finns tillgänglig för hemleverans.

    Efter att order är lagd aviseras kunden inom 48th (vardagar) gällande leveransbesked som anger när varorna beräknas levereras till kund. Du som kund kommer att bli aviserad av BOLIST-butiken innan leverans och du får då närmare information om leveransdag och tid. Våra hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges. För leveranser gäller transport fram till tomtgräns på körbar väg om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten.

    Vid mottagande av varorna ska kunden noggrant kolla produkten/erna innan leveransen kvitteras. Finns det synliga skador på emballage eller på produkten skall detta noteras på fraktsedeln och meddelas transportör innan du kvitterar den. Vi ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.

    Leverans till öar

    I dagsläget finns ingen möjlighet för leverans från BOLIST-butiker till öar som saknar broförbindelse. För möjlighet att lösa en frakt till öar, vänligen kontakta din lokala BOLIST-butik.

    Leveransadresser

    När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att innan order genomförs och godkänns, se till att leveransadressen är helt korrekt.

    Utkörning från BOLIST-butiker sker på utvalda postnummer kopplat till utvalda butiker. Om en order med leverans hamnar utanför detta postnummerområde pga ändringar i område eller ej tillgängliga adresser förbehåller BOLIST sig rätten att häva denna order och då återbetala kostnaden fullt ut så snart som möjligt.

    Fraktkostnad

    För att se frakt - & expeditionspriset på en beställning läggs önskat antal produkter i varukorgen, klicka sedan på ”Till kassan” och ange önskat leveransalternativ. Där syns nu en översikt över produkterna samt frakt- & expeditionskostnader.

    Vid upphämtning av vissa varuslag i butik kan eventuell emballagekostnad t.ex lastpall tillkomma. Denna kostnad betalas direkt i butik.

    Ej mottagen order och Outlösta paket

    Om Konsumenten ej är anträffbar vid avlastning av sin beställning debiteras denne för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Om detta sker kan Konsumenten komma att debiteras en avgift på 299 kr för kostnader hänförliga till BOLISTs administration, frakt, returfrakt och hantering. Paket som inte har hämtats inom 14 dagar återsänds till BOLIST. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

    Leveranstid

    Leveranstid för lagerförd vara är normalt 1-4 kalenderdagar (helgfri måndag till fredag) från det att BOLIST har bekräftat Konsumentens beställning via e-post. Om Konsumenten mot förmodan ej har mottagit ett leveransbesked bör Konsumenten kontakta BOLISTs kundservice på 0771-432 432 eller via kundservice@bolist.se för att säkerställa att det inte blivit något fel med t ex aviseringen.

    Leveranstid för fönster är normalt 3-5 arbetsdagar vid lagerförd vara. Vid tillverkningsvara är leveranstiden normalt 4-8 veckor.

    Leveranstid för material levererat från utvalda BOLIST-butiker - 2-5 arbetsdagar Efter att order är lagd aviseras kunden inom 48th (vardagar) gällande leveransbesked som anger när varorna beräknas levereras till kund. Du som kund kommer att bli aviserad av BOLIST-butiken innan leverans och du får då närmare information om leveransdag och tid. Våra hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges. För leveranser gäller transport fram till tomtgräns på körbar väg om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten.

    Leveransförseningar

    Vid leveransförseningar informeras Konsumenten om möjligt alltid om dessa. Konsumenten har alltid rätt att reklamera sitt köp enligt gällande konsumenträttsliga regler om Produkten inte erhållits inom utlovad leveranstid. Reklamation av köp ska ske genom att Konsumenten kontaktar BOLISTs kundservice. Konsumenten är dock införstådd i att det inte föreligger någon automatisk rätt till hävning av köpet i händelse av förseningar som BOLIST åtgärdar inom skälig tid. Vid reklamation p.g.a. försenad leverans ska Konsumenten bereda BOLIST skälig tid att fullgöra köpet.

    Om avbeställning görs betalar BOLIST tillbaka erlagt köpbelopp (med avdrag för eventuella skäliga kostnader eller förlust i övrigt förorsakade av avbeställningen) senast 14 dagar efter att avbeställning har inkommit.

    BOLIST rekommenderar Konsumenten att inte boka hantverkare innan Produkten mottagits och kontrollerats.

    Transportskada

    BOLIST ansvarar för Produkter som kan skadas eller kommer bort under transport till Konsumenten. Om skada under transporten skulle uppkomma på Produkten ska Konsumenten vända sig till BOLISTs kundservice på 0771-432 432 eller via kundservice@bolist.se. BOLISTs kundservice hjälper Konsumenten vid begäran av frågor rörande transport och leverans. Konsumenten måste anmäla eventuella transportskador till BOLIST snarast efter att Produkten erhållits. Synliga transportskador ska anmälas omgående i samband med leveransen, eftersom sådana skador typiskt sätt omfattas av fraktbolags ansvar där reklamationsfristen i regel är väldigt kort. Konsumenten ansvarar därför för att avemballera och inspektera Produktens skick snarast efter mottagandet. Konsumenten får inte använda den skadade Produkten. Produktens emballage ska behållas så att detta kan besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Konsumenten står för risken vid eventuella returer och samtliga returer ska ske enligt instruktion från BOLIST.

    Ångerrätt

    Konsumentens ångerrätt regleras i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt gällande praxis. Generellt har Konsumenten 14 kalenderdagars ångerrätt på samtliga produkter. Konsumenten har alltså rätt att frånträda avtalet om köp genom att meddela BOLIST om detta inom denna frist. För Produkter som omfattas av ångerrätten gäller att Konsumenten kan bli skyldig att ersätta BOLIST för en Produkts värdeminskning i den mån det beror på att Konsumenten hanterat Produkten i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, vilket kan vara fallet om Produkten returneras i använt eller skadat skick. Ångerfristen börjar löpa från den dag Konsumenten tagit emot Produkten. BOLIST betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 kalenderdagar efter att returen registrerats som mottagen eller Konsumenten visat att Produkten sänts tillbaka.

    För att använda sig av ångerrätten ska Konsumenten alltid kontakta BOLIST innan Konsumenten returnerar en Produkt. Konsumenten är införstådd i att Konsumenten, för att få nyttja ångerrätten, senast inom 14 kalenderdagar från att ångerrätten meddelats, returnerar den ångrade Produkten till BOLIST. Såvida Produkten inte returnerats inom föreskriven tid frånfaller ångerrätten.

    Tillverkningsprodukt

    Observera att ångerrätt ej gäller för tillverkningsprodukt eftersom denna är speciellt tillverkad utifrån Konsumentens specifikationer. Produkten kan alltså inte avbeställas efter det att beställningsprocessen påbörjats och ej heller returneras efter leverans. Om en Produkt definieras som Tillverkningsprodukt anges detta på avsedd produkts produktsida.

    Returer av virke

    Tyvärr har vi inte möjlighet att erbjuda byte eller återtag av virke, lister, furugolv och panel. Detta pga. materialets fuktkänslighet och påverkan vid t.ex. öppnad förpackning eller felaktig förvaring.

    Returer

    Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp gäller följande:

    Använd den medskickade följesedeln vid eventuell retur. Notera orsak till retur. Om följesedeln är borttappad kontaktas kundservice på 0771-432 432 eller via kundservice@bolist.se som skickar en följesedel via e-post.

    Konsumenten har rättighet att undersöka varan innan beslut tas om eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej mer omfattande än nödvändigt.

    Vid retur står Konsumenten för returfrakten och returrisken för den ångrade Produkten, därför är det viktigt att Produkten inte kan komma till skada under returtransporten. Konsumenten rekommenderas att returnera ångrad Produkt i oskadad originalförpackning med tillhörande emballage.

    För att möjliggöra en eventuell retur behöver Konsumenten kunna påvisa köp och BOLIST rekommenderar att orderbekräftelse och betalningsreferens sparas som kvitto på köpet. BOLIST kan komma att debitera Konsumenten eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen.

    Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Dessa hämtas inte ut.

    Returer av virke

    Tyvärr har vi inte möjlighet att erbjuda byte eller återtag av virke, lister, furugolv och panel. Detta pga. materialets fuktkänslighet och påverkan vid t.ex. öppnad förpackning eller felaktig förvaring.

    Reklamation

    Alla Produkter som säljs på www.bolist.se säljs med reklamationsrätt enligt gällande konsumenträttsliga regler. I reklamationsärenden ska Konsumenten kontakta kundservice snarast möjligt på 0771-432 432 eller via kundservice@bolist.se så att BOLIST kan åtgärda felet. I reklamationsärenden gör BOLIST en undersökning för att fastställa huruvida fel föreligger. Vid de fall där en vara byts ut åligger det Konsumenten att returnera felaktig Produkt till BOLIST. Vid en godkänd reklamation kommer BOLIST skicka en fraktsedel till Konsumenten för returnering av Produkten. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av BOLIST. BOLIST har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt. Vid reklamation har Konsumenten rätt till de påföljder som följer av gällande konsumentregler. Konsumenten är därmed införstådd i att BOLIST har rätt att i första hand erbjuda Konsumenten avhjälpande (ex reparation) eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för Konsumenten. Om felet är av väsentlig betydelse för Konsumenten har Konsumenten rätt att häva köpet.

    Konsumenten bör spara orderbekräftelsen och kvittot från sitt köp eftersom dokumentet krävs om Konsumenten behöver reklamera Produkten.

    Felaktiga Produkter får inte monteras, då anses Konsumenten ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att Produkten ifråga är felaktig. Vid dessa fall kommer BOLIST att åtgärda felet.

    Konsumenten bör inte boka hantverkare förrän kontroll gjorts att rätt Produkt har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.

    Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver BOLIST, i den mån det är möjligt, fotodokumentation på skadan. Detta är för att kunna hantera Konsumentens reklamation på distans och snabbare ge Konsumenten hjälp i sitt ärende.

    Sekretess

    I samband med Konsumentens beställning godkänner Konsumenten att BOLIST lagrar och använder Konsumentens uppgifter för att fullfölja sina åtaganden gentemot Konsumenten. BOLIST dokumenterar även viss kommunikation som BOLIST har med Konsumenten via telefon eller e-post för att kunna tillhandahålla den service som Konsumenten har rätt att förvänta sig av BOLIST. BOLIST kommer inte att lämna ut Konsumentens personuppgifter till tredje part, såvida inte detta krävs i samband med Konsumentens köp, tvingande regler eller domstolsorder. Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har Konsumenten rätt att få den information som BOLIST har registrerat. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan Konsumenten begära att informationen ska rättas eller tas bort.

    Konsumenten samtycker till att BOLIST lämnar ut Konsumentens person- och adressuppgifter till tredje part för att fullborda konsumentens köp. BOLIST svarar dock inte för sådan tredje parts användning av Konsumentens personuppgifter och tar heller inte ansvar för eventuell reklam eller annat material som tredje part skickar till Konsumenten.

    I samband med konsumentens beställning godkänner konsumenten att BOLIST kan skicka information och reklam via kundens e-post. För mer information se Integritetspolicy.

    Cookies

    En cookie är en textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Enligt lagen om elektronisk kommunikation (25 juli 2003) ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

    • att webbplatsen innehåller cookies
    • vad dessa cookies används till
    • hur cookies kan undvikas

    BOLIST använder cookies för att tekniskt följa på vad en användare gör på sidan, inloggning, lagt något i varukorgen, mäta trafik, exponering och analys av marknadsföringsinsatser osv. Det går dock att göra inställningar på sin dator för att neka automatisk lagring av cookies.

    Force Majeure

    I händelse av omständigheter som står utanför BOLISTs skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska BOLIST förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl Konsumenten som BOLIST rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

    Produkt- och Prisinformation

    Alla bilder och ritningar ska ses som illustrationer och kan inte garanteras exakt återge varornas utseende, färg eller funktion. BOLIST reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på www.bolist.se. BOLIST reserverar sig även för att de produktbilder som visas på www.bolist.se kan avvika med produktnamnet.

    Övrigt

    På dessa allmänna villkor ska svensk materiell rätt tillämpas. BOLIST följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist.

    För frågor kring innebörden av BOLISTs allmänna villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat som gäller köp eller beställning, ta kontakt med BOLISTs kundservice via kundservice@bolist.se eller på 0771-432 432.

    BOLIST besvarar samtliga mail inom 24 timmar på vardagar.