Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies.
Leverans & frakt

Leverans & frakt

Konsumenten svarar för all information som Konsumenten uppger till Järnia i samband med köp, exempelvis uppgifter om leveransadress. Järnia svarar inte för eventuella problem (såsom utebliven leverans eller återbetalning) som kan uppstå på grund av felaktig eller bristfällig information till Järnia. Konsumenten ska stå för de extrakostnader som kan uppstå i samband med den felaktiga eller bristfälliga informationen. Järnia levererar till kunder bosatta i Sverige och använder följande leveranssätt; med post, till utlämningsställe och hemleverans med Schenker.

*Varubrev - För mindre försändelser som kan lämnas i brevlåda.

*Paket - Produkterna skickas till närmaste Schenker-utlämningsställe. När paketet finns för uthämtning skickas ett sms (ifall mobilnummer angivits vid beställning) eller e-post med information om sändnings-ID till det/den mobiltelefonnummer/e-post som angivits vid beställningen. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID-handling uppvisas samt avisering.

*Hemleverans - För Produkter som på grund av sin storlek eller vikt inte går att skicka till utlämningsställe erbjuds hemleverans med Schenker. Hemleverans med Schenker sker, efter avisering, dagtid mellan 07.00-17.00. Vid hemleveranser ansvarar Konsumenten för att någon är tillgänglig på angiven adress och överenskommen tid för mottagande av godset. Med hemleverans avses vanligen leverans till adressens första port eller tomtgräns.

*Leverans av varor direkt från leverantör - Leveranstiden för Järnias beställningssortiment varierar beroende på produkt och leverantör. Den förväntade leveranstiden framkommer på respektive produkt. Om den förväntade leveranstiden blir ändrad meddelar Järnias kundservice kunden. Om du ej godkänner den nya leveranstiden har du som kund rätt att häva köpet.


Leverans till öar I dagsläget finns ingen möjlighet för leverans till öar som saknar broförbindelse. För möjlighet att lösa en frakt till öar, vänligen kontakta din lokala Järnia-butik. Järnia har rätten att häva en order som är lagd med sådan leveransadress.


Paket – Leverans till utlämningsställe (Schenker-ombud)

Konsumentens paket levereras i första hand till det närmaste Schenkerombudet. Om paketet är skrymmande eller väger mer än 20 kg levereras paket som hemleverans. Vänligen kontakta kundservice på 0771-775 577 eller via [email protected] för mer information.

När Konsumenten får en avisering från Schenker om att paketet finns att hämta ut hos ett ombud tar Konsumenten med sig sändningsnumret och legitimation. I aviseringen framgår det till vilket ombud paketet har levererats till. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar, sedan skickas det tillbaka till vårt logistikcenter. Järnia förbehåller sig rätten att ändra order som vid packning är för stora för att levereras till ombud. Denna order kommer då levereras hem till registrerad leveransadress.


*Hemleverans – Paket som ej motsvarar storlek för ombud Om paketet är skrymmande eller väger mer än 20 kg levereras paket hem till konsumenten.


Fraktkostnad

Din eventuella fraktkostnad för för leverans till ombud/hemleverans visas i varukorgen och på din orderbekräftelse. *Fönster levereras direkt från leverantör till en kostnad av 195 kr. Uterum, entrétak, tillbehör till kompletta tak, kompletta tak och vikpartier levereras direkt från leverantör till en kostnad av 195 kr.


Ej mottagen order och Outlösta paket

Om Konsumenten ej är anträffbar vid avlastning av sin beställning debiteras denne för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Om detta sker kan Konsumenten komma att debiteras en avgift på 299 kr för kostnader hänförliga till Järnias administration, frakt, returfrakt och hantering. Paket som inte har hämtats inom 14 dagar återsänds till Järnia. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.


Leveranstid

Leveranstid för lagerförd vara är normalt 1-4 arbetsdagar (helgfri måndag till fredag) från det att Järnia har bekräftat Konsumentens beställning via e-post. Om Konsumenten mot förmodan ej har mottagit ett leveransbesked bör Konsumenten kontakta Järnias kundservice på 0771-775 577 eller via [email protected] för att säkerställa att det inte blivit något fel med t ex aviseringen. Leveranstid för fönster är normalt 3-5 arbetsdagar vid lagerförd vara. Vid tillverkningsvara är leveranstiden normalt 4-8 veckor.


Leveransförseningar

Vid leveransförseningar informeras Konsumenten om möjligt alltid om dessa. Konsumenten har alltid rätt att reklamera sitt köp enligt gällande konsumenträttsliga regler om Produkten inte erhållits inom utlovad leveranstid. Reklamation av köp ska ske genom att Konsumenten kontaktar Järnias kundservice. Konsumenten är dock införstådd i att det inte föreligger någon automatisk rätt till hävning av köpet i händelse av förseningar som Järnia åtgärdar inom skälig tid. Vid reklamation p.g.a. försenad leverans ska Konsumenten bereda Järnia skälig tid att fullgöra köpet.

Om avbeställning görs betalar Järnia tillbaka erlagt köpbelopp (med avdrag för eventuella skäliga kostnader eller förlust i övrigt förorsakade av avbeställningen) senast 14 dagar efter att avbeställning har inkommit.

Järnia rekommenderar Konsumenten att inte boka hantverkare innan Produkten mottagits och kontrollerats.


Transportskada

Järnia ansvarar för Produkter som kan skadas eller kommer bort under transport till Konsumenten. Om skada under transporten skulle uppkomma på Produkten ska Konsumenten vända sig till Järnias kundservice på 0771-775 577 eller via [email protected]. Järnias kundservice hjälper Konsumenten vid begäran av frågor rörande transport och leverans. Konsumenten måste anmäla eventuella transportskador till Järnia snarast efter att Produkten erhållits. Synliga transportskador ska anmälas omgående i samband med leveransen, eftersom sådana skador typiskt sätt omfattas av fraktbolags ansvar där reklamationsfristen i regel är väldigt kort. Konsumenten ansvarar därför för att avemballera och inspektera Produktens skick snarast efter mottagandet. Konsumenten får inte använda den skadade Produkten. Produktens emballage ska behållas så att detta kan besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Konsumenten står för risken vid eventuella returer och samtliga returer ska ske enligt instruktion från Järnia.